Мета: 1) формування літературної компетентності (учень знає основні ідейно-естетичні засади модернізму в українській літературі; пояснює фактори, що вплинули на формування В. Винниченка як особистості та митця);
2) розвиток навичок спілкування та мислення високого рівня;
3) виховання поваги до художнього слова як увічненого для поколінь досвіду життя людини, її думок, переживань; патріотизму.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Взаємне вітання викладача й студентів; перевірка відсутніх; перевірка зовнішнього стану приміщення; перевірка робочих місць та зовнішнього вигляду учнів; організація уваги.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Прийом незакінче речення.
Модернізм виник у ... (Франції) в ... (70-х) рр. (ХІХ) ст.
Напрям, що панував у літературі до модернізму — це ... реалізм.
Основні ідейно-естетичні позиції реалізму такі: ... типовий герой в типових обставинах, детальний опис пейзажів, портретів, побутових деталей, зображення подій від 3-ї особи.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу.
Метод “Джик-со”
Учні завчасно були поділені на домашні групи, отримавши завдання опрацювати новий матеріал з теми модернізм.
1 група: “Історичні передумови виникнення модернізму в Україні та світі. Суспільно-історичний процес к. ХІХ — поч. ХХ ст.”.
2 група: “Визначальні риси модернізму”.
3 група “Етапи та течії розвитку модернізму”.
Студенти, виокремивши найважливіші позиції, висвітлюють їх перед аудиторією. Студенти конспектують найважливіше, потім обговорюють.
Матеріал для викладача — Додаток А.
Прийом “Інтервю з письменником”
Один зі студентів, сидячи перед аудиторією, виконує роль В. Винниченка, інші — журналісти, задають питання. Викладач — курує процесом.
Матеріал для викладача — Додаток Б.
IV. Первинне закріплення знань.
Складання тез до життєвого та творчого шляху В. Винниченка.
V. Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок.
Метод “Займи позицію”.
1. Український модернізм у контексті європейського: природна потреба чи наслідування вже створених зразків?
Питання для обговорення
1. Передумови виникнення модернізму в Європі та Україні?
2. Європейські тенденції в українському модернізмі та власне-народні особливості розвитку модернізму.
3. Модернізм в українській літературі як продовження реалізму чи принципово нова течія?
Складання питань для аналізу творчого та життєвого шляху В. Винниченка.
VІ. Підведення підсумків з оцінюванням (з мотивацією) повідомлення домашнього завдання.
Прочитати оповідання В. Винниченка «Малорос-європеєць».
Підготуватися до суду над Коростенком.
Серед студентів обрати
Суддю (веде процес, виносячи вирок)
Прокурора (Висловлює звинувачення Коростенкові)
Адвоката (Захищає Коростенка)
Коростенка
Свідки: Учитель, пані Коростенко, Гаврило, покоївка.
Кожен готує питання та підтвердження своїх позицій (виходячи із тексту оповідання).