Тема: Перекладна церковна література. Біблія — видатна пам'ятка світового письменства.
Мета: дати загальний огляд змісту Біблії, часу і місця створення, мови; ознайомити з Біблією як джерелом тем, сюжетів, образів; розвивати в учнів високі моральні якості, формувати розуміння загальнолюдських цінностей.
Обладнання: Біблія, література про Ісуса Христа, репродукції картин на біблійні теми. «Суд Соломона» у живопису (Рафаель та ін.), підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
За складеним у класі планом розповісти зміст дощечок «Велесової книги».
Бесіда з учнями.
1. Яка історія пам'ятки «Велесова книга»?
2. Чому вона здобула таку назву?
3. Що дає знайомство із цією пам'яткою для усвідомлення національної історії?
4. Основні досягнення культури часів Київської Русі.
5. У чому самобутність писемної культури Київської Русі та її значення для дальшого розвитку української літератури?
6. Що таке літописи і як вони виникали?
МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
Виразне читання вчителем поезії.
З першого послання Св. Павла до коринтян
Розділ 13 (уривки)
Якщо я не маю Любові, То ангельські й людські слова Вибренькують міддю у мові, І згук їх безслідно сплива.
Хай віра така в моїм слові, Що й гори здвига. Ну і що? Коли я не маю Любові, Я все-таки тільки ніщо.
Любов над усе терпелива, Любов лагідніша за все, Не заздра Любов, не спесива, І пихи вона не несе.
Ніколи любов не погасне, Хоч зникнуть пророцтва усі, Хоч мови замовкнуть прекрасні, І розуму згине посів.
Часткові знання в нас, неповні, Часткові пророцтва — про все.
А прийде довершене, повне,— Часткове як вітром знесе.
В дитинстві мав мову дитинну, Думки й розуміння — такі ж, Сягнув лише віку мужчини, Промовив: «Дитяче облиш».
Сьогодні світ в дзеркалі наче, У дзеркалі, що для гадань, А завтра віч-на-віч побачим: Усе буде в світлі пізнань.
А нині ці три незнищенні: Надія, і Віра, й Любов. Всі три у єдинім іменні, Найбільша з них завжди — Любов
(В. Письменний).
Бесіда з учнями.
1. Про що йдеться у цій поезії?
2. Які почуття передає митець?
3. Визначте головну думку вірша.
Слово вчителя.
Ось уже багато віків поспіль надихає митців красного письменства на створення прекрасних творів пам'ятка для багатьох поколінь минулого, сучасного і, напевно, прийдешнього — Біблія.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення вчителя за планом.
1. Біблія — визначна пам'ятка світової літератури.
2. Біблія складається з двох розділів: Ветхого (Старого) Заповіту і Нового Заповіту.
3. Після прийняття християнства в державу почала надходити церковна література.
4. Найпопулярніші книги — Євангеліє та Псалтир.
5. Образ Ісуса Христа.