Прометей — символічний образ нескореного народу (за поемою Тараса Шевченка "Кавказ")
Тарас Шевченко належить до тих геніїв світу, які всі свої думи, весь вогонь своєї палкої душі віддали боротьбі за свободу і щастя людини. Шевченкова поезія — це, за словами Олеся Гончара, "спів свободі, уславлення свободи", смуток за втраченою свободою і порив до неї, до "волі святої".
Трагічна доля поневоленої України, страждання її народу ятрили поетові душу, боляче ранили серце. Непримиренність до будь-якого гніту, насильства, зла часто виливалась у гнівні слова його волелюбних творів. Так виникли "Сон", "Кавказ", "Єретик", "І мертвим, і живим, і ненародженим землякам моїм..."
У поемі "Кавказ" перед нами постає вся неосяжна російська імперія — велика "тюрма народів". Населення цієї імперії —"від молдаванина до фінна" — знемагає й чахне під царським гнітом, живе в атмосфері страху, жорстокої експлуатації, безправ'я:
На всіх язиках все мовчить,
Бо благоденствує!
Шевченко показує, що означає таке "благоденствіє" для народів Кавказу, які жили простим і вільним життям. Це тюрми, кріпацтво, сваволя чиновників, сибірська каторга, колоніальний грабіж. Це нечувані страждання народу, сльози, кров:
Лягло костьми
Людей муштрованих чимало.
А сльоз, а крові!
Напоїть
Всіх імператорів би стало
З дітьми і внуками...
Поневолення народів Кавказу давалось нелегко. Кавказці мужньо чинили опір загарбникам, і царський уряд постійно змушений був посилати туди війська для придушення національно-визвольного руху. В одній із сутичок з горцями загинув друг Шевченка, художник Яків де Бальмен. Під враженням звістки про його загибель був написаний "Кавказ", але головною причиною створення поеми була підтримка автором волелюбного народу, що протягом багатьох років безстрашно відстоював свою свободу, усвідомлення спільної долі всіх гноблених народів царської імперії, віра в те, що людина ніколи не зможе примиритись з рабством.
Нескореність народу, його постійне прагнення до волі втілені в поемі в образі Прометея. Титан, що постав проти Зевса (вкрав у богів вогонь і приніс його людям) був тим джерелом, до якого звертались видатні майстри слова XIX століття Дж. Байрон, П. Шеллі, К. Рилєев. Шевченків Прометей в цьому поетичному ряду виступає як символ нескореності, нездоланності народу.
За давньогрецьким міфом, саме в горах Кавказу прикував Зевс бунтівного титана. І хижий орел кожен день терзає його тіло. Рани, завдані жорстоким птахом вдень, загоюються вночі. А вранці знову прилітає орел, і все починається спочатку.
Поет бачив в образі Прометея могутнє уособлення народної могутності, народного прагнення до волі. Безсмертя Прометея — це безсмертя народу, який змітає всі перешкоди на своєму шляху і рве ланцюги, якими хотіли його скувати:
Розбиває, та не вип'є
Живущої крові,—
Воно знову оживає
І сміється знову.
Хижий орел у нашій уяві асоціюється з двоголовим орлом — символом російського самодержавства. Автор наголошує на стійкості закутого Прометея, яку не в силі здолати жорстокий птах. Цим поет переконливо доводить, що волелюбний народ, хоч і закований в кайдани неволі, не скоряється катам, не хоче примиритися з пригнобленням. Як гімн нездоланності народів звучать слава:
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
І неситий не виоре
На дні моря поле.
Не скує душі живої
І слова живого.
В цих рядках висловлена тверда переконаність у тому, що постійно пригноблені народи будуть боротись проти гніту, не примиряться з безправ'ям. Шевченко жив думкою про визволення народів російської імперії від ярма.
Від усієї душі бажає автор, щоб край, де "за горами гори, хмарою повиті, засіяні горем, кровію политі", став вільним, веселим. Він називає кавказців лицарями великими, їхню боротьбу за свою свободу схвалює і благословляє на неї:
Борітеся — поборете,
Вам Бог помагає!
За вас правда, за вас слава
І воля святая!
Цей заклик поета адресований не тільки кавказьким, але й всім іншим народам, що борються за свою незалежність. Всім, хто не хоче бути рабами.
В поемі "Кавказ" Шевченко проспівав вічну славу безсмертному Прометею — генію національно-визвольної боротьби, який символізує нескоренність, безсмертя народу, нездоланість його духу!