Мета: допомогти учням зрозуміти суть образу Володьки Лободи, розпізнати і в ньому хижака, що задля кар'єри не зважає на найвищі духовні ідеали і моральні цінності; показати небезпечність людей цього типу в будь-яку епоху; удосконалити навички роботи над розкриттям образу в процесі диспуту; формувати нетерпимість до пристосуванства, повагу до духовних скарбів нації.
Обладнання: портрет О. Гончара, фотоілюстрація одного із знаменитих соборів України (зліва на дошці), портрет В. Лободи з уяви (не карикатура!), малюнок собору в риштованні (справа на дошці).
Епіграф: Живе не той, хто чадить (О. Гончар).
Актуалізація опорних знань
Учитель. На попередньому уроці ми мали чудову нагоду пізнати внутрішній світ незабутніх, морально чистих, наділених неопалимими душевними щедротами героїв роману О. Гончара "Собор" Миколи Баглая, Єльки Чечіль, Ізота Нечуйвітра, Дмитра Яворницького та інших. Вони переконали нас у тому, що сила людини не в брутальному всезнищенні, а в правді, що світ цей обезсмертять не пристосуванство та егоїстична спритність, а краса творіння. Тоді ми й самі відчули, як підносимося над буденщиною, а значить - очищаємось, облагороджуємось у високому натхненні, щоб прожити життя з користю для нащадків.
"Живе не той, хто чадить. Живе - хто іскрить", - слова Ізота Нечуйвітра, що стали для нас епіграфом вивчення всього роману. Хотілося б, щоб перейшли вони в непорушне кредо вашого життя. На жаль, у ньому, крім людей-світочів, завжди знаходяться й сили, готові щомиті гасити ясне полум'я правдивого духу. "Собор", як твір реалістичний, відобразив і цю проблему.
Хто в романі протидіє духовній величі більшості героїв? (Б. Лобода, Таратута і його близькі друзі, рибінспектор).
Повідомлення теми, мети
Серед названих персонажів найпомітніший, безумовно, Володька Лобода і не тільки втручанням у події твору, а й складністю вдачі: з одного боку - дотепний, товариський, енергійний, майстер швидко здобувати довір'я, з іншого - "батькопродавець", "юшкоїд", запеклий ненависник зачіплянського собору, об'єкт відкритої зневаги М. Баглая. Прийшов час зрозуміти до кінця вдачу героя, визначити, на яке ставлення заслуговують подібні типи нині (оптимістично вірити в їх облагородження чи очищати від них суспільство). Наша мета - знайти відповідь на питання: хто ж він, цей Володька? Всього лиш пристосуванець чи небезпечний руйнівник духовних храмів? Проблему обговорюватимемо за таким планом (запис на дошці):
Прагнення корисливої чи "здорової кар'єри" керує словами і вчинками Володьки Лободи?
Справжній чи вдаваний шанувальник мистецтва перед нами?
Своєрідність синівських почуттів Лободи-молодшого.
(Запис учнями теми, епіграфа, плану роботи над розкриттям теми).
Володька. Я не помилився? Тут навчається 11-й клас?
Учитель. Тут саме ті, хто вам потрібен.
Володька (входить, оглядає кабінет). Оформлено зі смаком, в дусі часу. Тільки більше б козацької старовини. Портрет Яворницького, наприклад, можна почепити.
Учитель. Хто ж ви? Назвіться, будь ласка.
Володька. А ви не здогадуєтеся? Володька Лобода. Прибув на запрошення молоді нового часу та ось втрапив до вас.
Учитель. Що ж, раді вас бачити, Володимире. Ваш прихід дуже доречний.
Володька. Ой, тільки не "ви". Хочу бути ближчим людям, зокрема молодим, завзятим. У їхніх руках сила, майбутнє. Радий, що бачу перед собою вольові юні обличчя. Певен, що знадоблюся і вам, друзі. Бо що таке молодь без Володьки Лободи? Він потрібний в усі часи, живучий.
Учитель. Саме про це ми й хотіли сьогодні поговорити. Глянь на тему нашого заняття.
Володька (читає про себе). Не чекав від вас, людей XXI століття, що Лобода опиниться під сумнівом. Чув багато про зміни у вашому житті: бізнес, комерція, капітал. Винахідливість, спритність - те, що зробить вас сьогодні багатими, допоможе обігнати конкурентів. Чув, правда, що собори реставруєте, нові будуєте, до церкви ходите, Бога прославляєте. Ну, раз на те є директиви, то й старовину вшановувати варто. Чого ж?
Учитель. Володько, схаменися. Ми будуємо собори власних душ, і вони нам наказують вивершувати храми Господні. А зараз я запрошую тебе взяти участь у нашій роботі. Можливо, серед нас знайдуться твої прихильники. Та не дуже покладайся на них, а будь готовий і до нищівної критики.
Удосконалення знань, умінь і навичок