Мета: ознайомити учнів з біографією письменниці, її життєвим і творчим шляхом, повістями російською мовою, оповіданнями; розвивати вміння бачити події в історичному контексті, зіставляти факти і робити висновки; виховувати естетичні смаки вдумливого читача, повагу до кращих здобутків української літератури.
Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації, виставка творів письменниці та літератури, присвяченої Марку Вовчку, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
Виразне читання поезії Т. Шевченка «Марку Вовчку».
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання асоціативного грона за життєписом Марка Вовчка
Словникова робота.
Реалізм (від лат. — речовий, дійсний) — спосіб художнього відтворення дійсності, літературний напрям, який, на відміну ві, романтизму, розкриває побутові, суспільні, історичні передумов формування характеру людини. Для реалізму характерні епічні жанри, в яких широко відображаються життєві явища протягом значного відрізку часу (повість, роман). Найвідоміші зразки реалізму в українській літературі другої половини XIX ст. — повість «Інститутка» Марка Вовчка, «Микола Джеря» І. Нечуя-Левицького, роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного п'єса «Хазяїн» І. Карпенка-Карого, повість «Борислав сміється І. Франка.
Оповідання — епічний прозовий твір невеликого обсягу, яки розповідає про події в житті одного або кількох персонажів і мі одну сюжетну лінію. Жанр оповідання відзначається різноманітніст видів розповіді: від першої або третьої особи, автора або персона* а також розповідь учасника подій.
Тематика оповідань Марка Вовчка.
Обговорення з коментуванням першої збірки оповідань письмен ниці («Сестра», «Козачка», «Горпина», «Одарка», «Сон», «Викуп»] «Чумак»); другої збірки («Три долі», «Не до пари», «Два синн»^ «Ледащиця»).
Пояснення вчителя за планом.
1. Історична повість «Кармелюк».
2. Оповідання російською мовою.
Бесіда з учнями.
1. Чому, на вашу думку, Марко Вовчок, працюючи над повісті «Кармелюк», спиралася більше на народну творчість, ніж документальні матеріали?
2. У чому Марко Вовчок наслідувала літературні традиції Т. Шевченка?
3. У чому полягає народність творів письменниці?
4. Які риси вдачі та учинки своїх героїв підносить авторка?
5. У чому виявляється реалізм «Народних оповідань»?
6. Доведіть, що «Горпина» — це оповідання.
7. Визначіть провідну тему «Народних оповідань».
8. Які можливості розповіді від першої особи використала Марко Вовчок у своїх оповіданнях?
9. Назвіть джерела ліричності творів Марка Вовчка.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати повість «Інститутка», написати невеликий твір-роздум на тему «Марко Вовчок — наслідувачка літературних традицій Тараса Шевченка».