Мета: ознайомити учнів з повістю як визначним твором української антикріпосницької прози, показати суть протиставлення добра і зла, дати характеристику образів; виховувати в учнів високі моральні якості, людяність, милосердя, порядність, уміння критично оцінювати власні вчинки.
Обладнання: ілюстрації до творів Марка Вовчка з комплекту картин, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за творчістю Марка Вовчка.
1. Назвіть за складеною хронологічною таблицею найважливіші віхи в житті письменниці.
2. Дайте характеристику «Народних оповідань».
3. У чому реалізм творів письменниці?
4. Наведіть визначення оповідання. Чим воно відрізняється віт повісті?
МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
Вступне слово вчителя.
Враження майбутньої письменниці від перебування в харківському пансіоні дало поштовх до написання «Інститутки», у якій вона зобразила одну з випускниць інституту шляхетних дівчат. Під маскою гарненької панянки, що вміє належним чином «подати» себе в панському товаристві, криється жахлива внутрішня сутність лк>- дини — носія зла.
СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Стислий переказ змісту твору.
Пояснення вчителя за планом.
1. Характеристика Устини.
2. Характеристика панночки-інститутки.
3. Образи Назара та Прокопа.
Бесіда з учнями.
1. Чи мали рацію дівчата-кріпачки, називаючи кохання інститутки і лікаря чудним?
2. Яка життєва мета інститутки?
3. Хто з персонажів твору найближче до образів жінок-страдниць Шевченка? Чому?
4. Чому про події, що відбуваються у творі, розповідає кріпачка Устина, їх свідок і учасник?
5. Чи легко визначаються елементи сюжету у творі?
6. Чому виступ Прокопа проти панів є кульмінаційним моментом твору?
7. Що найбільше зближує стару і молоду пані: родинні зв'язки чи світогляд?
8. Чим поясните страх старої пані перед внучкою?
9. Як слід розуміти втечу Назара з села?
10. Яку роль у розкритті ідейного змісту повісті відіграють образи москаля-кухаря, москаля-кантоніста та москаля — вчителя Прокопа з військової науки? Чого більше у їхніх долях — спільного чи відмінного?
11. Чому саме таку назву дала Марко Вовчок своєму твору?
Словникова робота.
Типовий образ — це яскравий персонаж, індивідуальні властивості якого поєднані з найхарактернішими рисами людей певної групи (за соціальним станом, характером тощо). Отже, типовий образ — це художнє узагальнення, подане у вигляді цілком конкретної особи. Образ вважається типовим, коли він відповідає історичним обставинам певного часу.
Характер (від грецьк. — особливість, ознака) — відтворений в літературі образ людини. Художньому характеру властиві загальні риси, що об'єднують його з іншими персонажами, та індивідуальні особливості поведінки, які роблять його несхожим на інших, самобутнім. У творі характери діють у певних обставинах, тобто на тлі побутових, суспільних умов.
Повість — епічний прозовий твір значного обсягу, сюжет якого більш розгорнутий, ніж в оповіданні, але менш складний і розгалужений, ніж у романі. У повісті багато персонажів, та в центрі уваги — життя головного героя. Тому сюжет повісті найчастіше однолінійний.
ДОМАЩНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти асоціативне гроно образу інститутки. Чи можна виділити позитивні риси в характері героїні?