М е т а: з’ясувати причини та умови появи драматичної поеми «Бояриня», формувати в учнiв реаль- не бачення перiоду Руїни в життi українського народу; простежити, як крiзь призму особистого життя Степана й Оксани авторка розкриває трагедiю рiдного краю; схарактеризувати головних героїв; визначити жанровi та композицiйнi особливостi поеми; удосконалювати навички аналiзу художнього твору; розвивати самостiйне творче мислення; виховувати почуття любовi до рiдного краю, культури, мови, потяг до справедливостi, правди.
Хто мав хвилини щастя в боротьбi, а нас важка, страшна душила змора, i нам не вдiлено було снаги
ту змору подолати...
Леся Українка
Перебiг уроку
І. Мотивацiя i стимулювання навчальної дiяльностi.
Вступне слово вчителя (нафонiпритишеного звучання пiснi «Чуєш, брате мiй»). У людського духу є вершина. Вона зветься iдеал. Леся Українка, подолавши тяжкий шлях, сягнула вершини людського духу. У її творах, що вражають рiзноманiтнiстю жанрiв, тем, проблем, стилю, гармонiйно поєднана громадянська мужнiсть iз глибокою нiжнiстю i чистотою, невичерпною любов’ю до людини. Рiзкими й гострими є її вiршi, в яких вона гартує слово-зброю. М’якою i лагiдною є розповiдь про кохання Лукаша i Мавки. Але звучать часом у Лесиних творах i трагiчнi мотиви, коли мова йде про рiдну Вкраїну та її знедолених синiв i дочок, яким випало жити на чужинi. Саме про це поема «Бояриня», єдина з-помiж двадцяти драматичних творiв Лесi Українки, що присвячена iсторiї України.
ІІ. Оголошення теми уроку. Цiлевизначення.
За темою i планом, що є на ваших партах, визначте завдання, якi ми повиннi розв’язати на сьогоднiшньому уроцi. (Тему i сформульованi завдання учнi записують на робочiй сторiнцi путiвникiв.)
ІІІ. Опрацювання навчального матерiалу.
Учитель. Твiр присвячений найдраматичнiшим подiям iсторiї України – добi Руїни. Саме з екскурсу в минуле ми й розпочнемо свою роботу.
Учнiвське повiдомлення «Доба Руїни».
Змiст поеми Лесi Українки «Бояриня» побудований на подiях нацiональної iсторiї, пов’язаних з Переяславською радою, що вiдбулася 8 сiчня 1654 року. У творi йдеться про добу Руїни – одну з найтрагiчнiших сторiнок в iсторiї України. Наукове висвiтлення цей iсторичний перiод дiстав у працях Миколи Костомарова «Руїна», Миколи Аркаса «Історiя України-Руси», художнє осмислення – в романi Пантелеймона Кулiша «Чорна рада».
Цiлi уроку.
Учнi мають знати:
сторiнки української iсторiї перiоду кiнця ХVII – початку ХVІІІ ст. (доба Руїни);
iсторiю написання твору «Бояриня»;
особливостi жанру драматичної поеми.
Учнi мають умiти:
розкрити трагiчнiсть образу Степана;
пояснити причини внутрiшньої драми Оксани;
порiвняти традицiї, культуру, менталiтет Московiї та України кiнця ХVII – початку
ХVІІІ ст.;
обгрунтувати актуальнiсть драми.
Тип уроку:урок засвоєння нового матерiалу.
Форма уроку: урок-вiдкриття.
Обладнання: учнiвськi путiвники для роботи над поемою, запис пiснi «Чуєш, брате мiй», вiдеофрагмент вистави «Бояриня» у виконаннi акторiв Закарпатського українського музично-драматичного театру, схеми «Жанрово-композицiйнi особливостi поеми», «Особистiсно-свiтоглядна характери- стика Оксани» та «Квiтка узагальнень».
Методи, прийоми i форми роботи: учнiвськi повiдомлення, iнтерв’ю, «Прес», евристична бесiда.
Випереджувальнi завдання: пiдготувати повiдомлення про добу Руїни та iнформацiю про роль в українськiй iсторiї Петра Дорошенка, дати цiлiсну характеристику образу Оксани, скласти «Лiтературознавчий дiалог» на матерiалi статтi М.Драй-Хмари «Бояриня».
Е п i г р а ф: Душа розiрвана, як рана... Бальзам далеко так, як сонце,
А сонце, сонце, як i щастя, Там, там, лише в краю коханiм.
О.Олесь
Пiсля смертi Богдана Хмельницького Україна стала ареною мiжусобної боротьби за гетьманську булаву. Польща i Росiя подiлили Україну на двi частини: Правобережна потрапила пiд владу Речi Посполитої, Лiвобережна ввiйшла до складу Росiї. На Лiвобережжi гетьманував Іван Самойлович, який дотримувався проросiйської орiєнтацiї. Правобережною Україною керував Петро Дорошенко.
Перiод Руїни тривав з 1658 року до середини 80-х рокiв ХVІІ столiття.
Упродовж усього цього часу московський уряд, щоб швидше знищити вiльнодумне козацтво, пiдступно задобрював старшину подарунками: роздавав землi, дворянськi титули, пропонував посади при росiйському царевi. Росiя намагалася позбавити народ мислячої iнтелiгенцiї. Саме на такому iсторичному тлi розгортаються подiї у драмi Лесi Українки «Бояриня».
Учнiвське повiдомлення «Петро Дорошенко».
Серед найдiяльнiших прибiчникiв вiдродження козацтва був полковник, а згодом гетьман Правобережної України Петро Дорошенко.
У 1665 роцi його було обрано гетьманом Право- бережжя. Вiн мав на метi об’єднати Лiвобережну i Правобережну Україну пiд однiєю булавою. Пiсля Андрусiвського перемир’я (1667), умови якого аб- солютно нехтували державнi українськi iнтереси, Дорошенко перейшов пiд