Мета: допомогти учням зрозуміти сюжет твору, навчити визначати сюжетні лінії; розкрити роль художніх засобів у творенні образів героїв повісті; розвивати навичкй виразного читання, переказування, коментування прочитаного; вчити аргументовано висловлювати власну думку щодо прочитаного; навчити учнів визначати вузлові проблеми твору; виховувати почуття патріотизму, гордості за український народ.
Хід уроку
— Повідомлення теми й мети уроку.
— Мотивація навчальної діяльності школярів.
Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо роботу над змістом історичної повісті І. Франка «Захар Беркут»: будемо вчитися глибоко сприймати світ, у якому живемо, адже з попереднього уроку пам'ятаємо, що твір «Захар Беркут» спрямований на сучасність; вчитимемось думати, аналізувати, систематизувати вивчене, а також проектувати, висловлюючи світобачення автора і своє власне у схемах; проводи тимемо дослідження з метою аналізу твору; визначатимемо головні проблеми повісті.
Пропоную вам спробувати свої сили у ролі дослідників- проектантів. Для опрацювання протягом чотирьох уроків ви можете обрати наступні теми проектів:
— «Образи-символи у повісті та їх роль у розумінні змісту твору».
— «Роль художніх засобів у творенні образів монголів і Тугара Вовка».
— «Роль художніх засобів у творенні монолітного образу тухольської громади».
III. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
Усні відповіді трьох учнів, лідерів груп, про життєвий і творчий шлях І. Франка.
Діти використовують плакати-схеми, створені ними на попередньому уроці.
IV. Опрацювання теми уроку. Формування та удосконалення умінь та навичок.
Робота над змістом повісті.
Проблемні запитання.
— У чому полягає справжній патріотизм людини?
— Чим є батьківщина для Захара Беркута, тухольців і чим для Тугара Вовка?
— На ці питання учні дадуть відповіді в кінці уроку.
Словникова робота.
Сюжет — послідовність і зв'язок опису подій у творах художньої літератури. Складові частини сюжету: експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка. Сюжет ні лінії у творі (визначення елементів сюжету і сюжетних ліній у повісті).
Робота в групах. Перша група.
Питання для опрацювання:
— Яку роль у розвитку сюжету відіграє сон Захара? Символом чого був для тухольців Сторож?
— Яку ціль поставив Беркут перед громадою? Розкажіть про задум тухольців знищити ворога.
— Чому Мирослава просить Беркута бути їй за батька?
— Інсценізуйте діалог Мирослави із Захаром Беркутом. Чому старійшина прийняв Мирославу за дочку?