Тема. Проблема особистого щастя у повісті «Перехресні стежки» та драмі «Украдене щастя» Івана Франка.
Мета: зіставити і порівняти обидва твори Івана Франка; на матеріалі цих творів обговорити проблему особистого щастя, а також проблеми становища жінки у сім'ї, взаємин чоловіка і дружини, проблему зради та інше; змусити учнів задуматись над моральними категоріями добра і зла, вірності — зради тощо.
Тип уроку: нестандартний компаративний урок — психологічне дослідження.
Хід уроку
Організаційний момент.
Вступна бесіда (евристична).
1. Як ви розумієте назву твору «Перехресні стежки»?
2. Визначте жанр цього твору (повість, роман). Лише правильно визначивши жанр твору, можна відповісти на запитання про центральний образ.
Теорія літератури.
Повість — розповідний художній твір, у якому змальовується історія життя однієї людини в зіткненні з долями інших людей.
Роман — це історія дійових осіб та історія епохи, в яку їм довелося жити.
Визначте жанр «Украденого щастя».
Дайте визначення драми.
Драма - п'єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається у постійній напрузі. Герої — переважно звичайні люди. Автор прагне розкрити їх психологію, дослідити еволюцію характерів, мотивацію вчинків і дій.
Як ви розумієте назву драми «Украдене щастя»?
Визначте центральний образ чи образи цього твору (тут три центральних образи, хоча можемо Анну вважати головним із них, бо основний конфлікт — саме через неї і навколо неї).
Що спільного у сюжетах цих творів (зустріч через кілька років колишніх закоханих, насильно розлучених жорстокими родичами).
Що відмінного? (Розгортання дії та вирішення конфлікту ).
Робота над творами.
Існує така класична фраза «любовний трикутник». Коли її вживають? (На означення подружньої зради). До якого з творів можемо її вжити (У результаті обговорення з'ясовуємо, що подружня зрада має місце лише в «Украденому щасті).
Отже, кого у цих двох творах ми можемо поєднати і порівняти, щоб вирішити центральну проблему нашого уроку — проблему особистого щастя?
— Микола — Анна — Михайло Стальський — Регіна — Рафалович
— Порівняльна характеристика образів: І. Анна — Регіна