Тема: Порядок слів у реченні. Логічний наголос
Мета: сформувати розуміння поняття інверсії та логічного наголосу, визначити їх роль у мові; закріпити вміння виконувати синтаксичний розбір словосполучення і речення; розвивати навички виразного читання, аналітичного і творчого мислення; формувати високі моральні цінності, любов до художнього слова.
Тип: комбінований урок.
Обладнання: таблиця "Прямий і непрямий порядок слів", збірки творів письменників, вислови яких будуть використані.
Хід уроку
Перевірка домашнього завдання
Звучать поетичні рядки, що записані на дошці:
Один у другого питаєм,
Нащо нас мати привела?
Чи для добра?
Чи то для зла?
Нащо живем? Чого бажаєм?..
А покидаємо діла... (Т.Шевченко).
Актуалізація чуттєво-емоційного досвіду
Вступ
Пригадайте, що означає слово "кредо".
У кожного воно своє. Та навіть не одне. Найбільш визначальне у житті - кредо моральне і професійне. За якими законами живемо і трудимось, чим окреслюємо своє "я" перед світом, яку пам'ять залишаємо по собі - це й становить наше кредо. Важливо його чітко усвідомлювати, а ще важливіше, щоб воно було позитивним: вело дорогами правди, розуму, доброти, майстерності. Яким же прекрасним був би світ, наповнений людьми, що своє моральне кредо визначають за Шевченковим: "Як в світі жить, людей любити, за правду стать, за правду згинуть!"
Обрати життєву позицію - справа нелегка і довготривала. Сьогодні ви долучитеся до неї. При цьому буде вагомим кожне слово і акцент на ньому. Адже від таких простих речей як порядок слів і логічний наголос залежать змістові відтінки сказаного, а нам сьогодні потрібна змістова точність та емоційна піднесеність.
Конкретизація теми, мети
Вивчення нового матеріалу
Дослідницька робота за таблицею.
Прямий і непрямий порядок слів.
Непрямий (інверсія)
1. Людям завжди потрібна щира доброта.
2. Завжди щира доброта потрібна людям.
3. Щира доброта завжди людям потрібна.
Завдання. Виразно прочитайте речення.
Бесіда на основі зіставлення змісту та інтонаційних особливостей прочитаних речень:
1.Чи однаковий зміст передають речення?
2. Чим відрізняються?
3. Чи впливає на зміст зміна порядку слів? Як саме?
4. Яке слово в кожному випадку інтонаційно виділяється?
5. Як по-іншому названо непрямий порядок слів?
6. Який порядок слів вважається прямим у нашій мові?
7. Чи могли б ми надати змістові речення першої колонки іншого відтінку, не вдаючись до інверсії? (За допомогою інтонаційного виділення слів - логічного наголосу).
8. Проінтонуйте речення, щоразу інтонаційно наголошуючи інше слово.
9. Яка роль логічного наголосу в мові?