ІІ
1. Виділіть вузловий художній засіб, на основі якого автор розкриває глибину душевних переживань Захара Беркута. Вмотивуйте відповідь.
«Німо, непорушно, мов дерев'яні стовпи, стояли на берегах, навіть найзаповзятіші не могли без дрожі, без зойку, без сліз глядіти на ту громадську загибель людей».
II
2. Визначте, за допомогою якого художнього засобу автор розкриває глибину душевних переживань Захара Беркута. Вмотивуйте відповідь.
«Старий Захар, досі такий сильний і незламний, тепер тремтів, мов мала дитина і, закривши лице руками, ридав тяжко».
І
3. Складіть кардоплан уривка з повісті «Захар Беркут», у якому мова йде про боротьбу монголів з ту- хольською громадою та стихією. Виділіть у тексті найважливіші слова, які несуть на собі найбільшу змістову завантаженість. Які це частини мови?
І
4. Усно змалюйте груповий портрет монголів, опираючись на художні деталі з тексту. Визначте головну художню деталь в описі. Яка її роль у творенні художнього образу?
Порівняйте опис зовнішності монголів з описом зовнішності тухольців. Зробіть висновок.
III
5. Чому Іван Франко надає перевагу чорному кольору, змальовуючи чужинців у повісті?
(«Незвісні чорні люди», «чорні почвари», «чорні страшні голови»).
II
6. Зачитайте діалог між Захаром Беркутом і боярином (ст. 153). Вмотивуйте вживання форми минулого часу замість теперішнього у реченні: «...ти боярин Тугар Вовк».
II
7. Усно опишіть священний камінь тухольців. Чому автор протягом всієї повісті постійно звертається до цього художнього символу? Що уособлює в творі Сторож? Чому саме «сторож»?
II
8. Знайдіть у тексті і зачитайте описи села Тухлі в очікуванні приходу монголів і після їхнього вторгнення. Порівняйте.
Які художні засоби використовує І. Франко з метою протиставлення поведінки мирних громадян поведінці «диких чорних почвар»?