Бажав я для скованих — волі, Бажав для нужденних я — долі І рівного права для всіх: Се весь і єдиний мій гріх!
І. Франко «Думка в тюрмі».
Мета: висвітлити окремі сторінки біографії І. Франка; з'ясувати причини настрою ліричного героя, його подібність з автором; допомогти учням розібратися у своєрідній образній системі поеми «Мойсей»; вчити учнів творчо підходити до аналізу художнього твору; розвивати культуру читання та дискутування.
Обладнання: текст поеми «Мойсей» Івана Франка; літературно-критична стаття «Дещо про себе самого» [т. 31]; плакат-репродукція скульптури Мікельанджело «Мойсей»; портрет Івана Франка.
Тип уроку: нестандартний урок — психологічне дослідження.
Хід уроку
Організаційний момент.
Вступна бесіда (евристична).
Яке ставлення різних людей з народу до осіб яскравих, самозречених, готових віддати життя заради світлих ідеалів?
Учні висловлюють свої думки.
Дійсно, одні захоплюються, інші — готові йти слідом, ще інші — кепкують, зневажають, а дехто ставиться відверто вороже, не вірить у щирість подвижника. Що можуть відчувати такі неординарні самозречені люди, коли їх не підтримують, а то й звинувачують у всіх бідах і нещастях? Чи легко їм?
Учні висловлюють свої думки.
Поясніть, як ви розумієте поняття «психологічний стан»? Від чого він залежить?
Коротке обговорення
Оголошення теми уроку
На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо аналізувати поему «Мойсей» — вершину творчості Івана Франка, своєрідний підсумок його майже півстолітньої діяльності на ниві громадського і культурного життя (учні записують тему та епіграф до неї у зошити).
«Не вір, що люд твої заслуги пощитає,
Що задля них одну дрібну провину
Тобі простить! Він судить, не питає...»
Іван Франка.
Твір з'являється в межовій ситуації кінця XIX - початку XX ст., і саме на зламі двох епох в українській та європейській літературах щораз виразніше та потужніше звучать мотиви людської самотності, неможливості порозуміння індивіда із суспільством, мотиви покинутості і загубленості людини, її неспроможності віднайти красу і гармонію у світі сущого.
Надзвичайна увага до внутрішнього світу людини відповідним чином позначилась і на поемі «Мойсей», яку ми сьогодні аналізуємо.
Майже всі дослідники поеми вказують на те, що у поемі Івана Франка надзвичайно чітко простежується елемент автобіографізму, тобто письменник проводить свого героя тими шляхами боротьби з оточенням і самим собою, якими пройшов сам, шукаючи істину.
Зрозуміло, що цілком ототожнювати автора з ліричним героєм не можна. Проте незаперечним є той факт, що життєві перипетії особистого життя Івана Франка позначились і на його творінні — поемі «Мойсей». Щоб краще зрозуміти сам твір, звернімося до слів письменника про себе самого.
Сприймання і засвоєння нових знань.
Опрацювання літературно-критичної статті «Дещо про себе самого» [т. 31 ]. Прочитайте цю статтю (учень зачитує вголос).
У 1897 p., коли вся польська громадськість готувалася до святкування 100-річчя з дня народження Адама Міцкевича — відомого польського поета, Іван Франко друкує у віденській газеті «Die Ziet» гостру полемічну статтю «Поет зради», в якій називає «поетом зради» Адама Міцкевича. Ця стаття викликала цілу зливу погроз, наклепів та звинувачень на адресу її автора, після чого Івана Франка звільнили з роботи у редакції польської газети «Kurjer Lwowski», в якій Іван Франко пропрацював 10 років («в наймах у сусідів», як любив висловлюватись письменник).
Дещо раніше через суттєві розбіжності у поглядах з т. зв. народовцями, Івана Франка було усунено від роботи в часописах «Діло» і «Зоря». Але найбільший резонанс та ще більшу зливу невдоволення і роздратування викликала стаття, яку ми щойно прочитали — «Дещо про себе самого». Вона з'явилася друком у 1897 р. як передмова до збірки оповідань «Галицькі образки».