Тема. «Поправді кажу вам: Жоден пророк не буває приємним у вітчизні своїй» [Євангеліє від Луки IV: 24].
Мета: співставити і порівняти образи пророка Мойсея у поемі Івана Франка «Мойсей» та «Авірон» Гната Хоткевича; допомогти учням осмислити художню цінність творів, уроки рідної історії; підвести учнів до усвідомлення важливості місії народних проводирів і кожної людини зокрема; розвивати навички публічних виступів, виховувати культуру дискутування.
Обладнання: поема «Мойсей» Івана Франка, повість Гната Хоткевича «Авірон», Біблія, книга «Разум сердца: Мир нравственности в высказываниях и афоризмах», плакат-репродукція скульптури Мікеланджело «Мойсей».
Тип уроку: нестандартний урок-диспут.
... Блаженний муж, що серед ґвалту й гуку Стоїть, як дуб посеред бур і грому, На згоду з підлістю не простягає руку, Волить зламатися, ніж поклонитись злому. Блаженний муж, кого за теє лають. Кленуть, і гонять, і поб'ють камінням; Вони ж самі його тріумф підготовляють, Самі своїм осудяться сумлінням...
Іван Франко.
Хід уроку
Організаційний момент.
Слово вчителя.
Вдома ви самостійно ознайомились з поемою «Мойсей» Івана Франка та повістю Гната Хоткевича «Авірон». Обидва твори написані на основі біблійного сюжету, хоч автори своєрідно переробили біблійну історію. Кожен з письменників показав своє розуміння цілого ряду питань. Проте всі вони «прив'язані» до одного центрального вістря — образу пророка Мойсея. Ці твори є цілковитою протилежністю щодо трактування образу Мойсея.
Отже, вислови «Все пізнається в порівнянні» та «В суперечці народжується істина» — девіз нашого уроку.
Тепер перейдемо до аналізу творів.
Робота над новим матеріалом.
— Хто є наратором у «Мойсеї» І. Франка? Як характеризує розповідач свого героя? Засуджує, виправдовує, співчуває йому?
— Хто є наратором в «Авіроні» Гната Хоткевича? Чиїми очима дивимось ми на події, що відбуваються у творі? Яке ставлення Авірона до пророка Мойсея на початку і в кінці твору?
— Порівняйте причини зневіри людей у двох творах. Користуйтеся текстами. Яким зображений Мойсей у цих творах?
Порівняльна характеристика |
Мойсей (І. Франка) |
Мойсей (Г. Хоткевича) |
Риси характеру |
Терпіння Святість Почуття обов'язку Віра Ідеал Наполегливість Справедливість |
Лицемірство Пияцтво Розпуста Брехня Оманлива святість Жорстокість |
Головна риса характеру |
Свідома саможертовність |
Властолюбство |
Методи і засоби керівництва |
Безмежна віра у те, що євреї є дійсно обранцями Божими, допомагає Мойсееві 40 років водити свій народ пустелею в пошуках обіцяного краю. І хоч народ не завжди мовчки слухає свого пророка і бунтує, все ж основні методи керівництва тут не силові. Мойсей — медіум, посередник між Богом і людьми. Він, перш за все, — слово (і не завжди лагідне). |
Сила Мойсея — сліпа віра євреїв у те, що пророк посланий їм Богом. Основними методами керівництва є сила, жорстокість. Основними засобами, що дозволяють тримати у покорі народ, є всепоглинаючий страх (шпигунство, підслуховування, доноси — страх бути страченим). |
Зробіть висновки про характер правління обох пророків (учні, заповнивши таблицю, підсумовують, що влада у «Мойсеї» — гуманна і справедлива; у «Авіроні» — деспотична, тиранічна).