Мета: ознайомити учнів із творчим і життєвим шляхом письменника; розкрити історичну основу повісті; розвивати навички сприймання тексту на слух, відбору головного, його аналізу; удосконалювати вміння виразно читати описи (пейзажі, портрети), монологи; виховувати любов та повагу до славних предків — незламних духом захисників вітчизни.
Обладнання: портрет І. Франка, ілюстрації до творів письменника, виставка книжок І. Франка.
Хід уроку
Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав У незламнім завзяттю, — Підеш ти у мандрівку століть З мого духу печаттю.
І. Франко.
І. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Слово вчителя.
Наш урок присвячений вивченню життєвого і творчого шляху видатної особистості, незламного духом борця за свободу і незалежність своєї вітчизни — І. Франка. Це людина, яка з повним правом могла сказати про себе слова, вложені нею в уста героя однойменного твору Мойсея.
Увесь свій вік, увесь труд Франко віддавав своєму народові, і ми, його нащадки, дійсно ідемо дорогою історичного розвитку із його «духу печаттю». Ми познайомимося із його історичною повістю «Захар Беркут», визначимо джерела написання твору, його історичну основу. У ході роботи на уроці учитимемось відбирати із поданої інформації головне, аналізувати і систематизувати його.
— Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда за питаннями
— Що ви знаєте про І. Франка?
— Який твір письменника вивчали у п'ятому класі?
— Пригадайте, де народився І. Франко.
— Чому цю місцевість називають «краєм коломийок»?
— Поділіться враженнями від відвідування батьківщини І. Франка, пригадайте відомості про Карпати з географії.
— Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя.
Уявіть собі ситуацію, що ми за допомогою машини часу перенесемося у дні, коли жив і творив І. Франко. Ми познайомимося із Іванком-підлітком, молодим Франком і відомим письменником, які розповідатимуть про себе. Ваше завдання — вибрати із їхніх розповідей головне, найважливішу інформацію, яка допоможе нам збагнути феномен великого Каменяра.
Клас ділиться на три групи, кожна з яких отримує завдання
Завдання групам:
— Створити уявну модель сходження І. Франка на вершину успіху, виділивши в ній сходинки освіти й основні віхи громадського життя.
— Схематично зобразити узагальнений портрет І. Франка на основі почутого, а також знань, здобутих у попередніх класах.
— Визначити жанри творчої спадщини письменника, дати визначення історичної повісті, розповіді, опису, опираючись на матеріал підручника і «Словник літературознавчих термінів».
«Уявна фантазія».
Розповідь учня від імені малого Івася:
Доброго дня, любі друзі. Впізнаю знайомі обличчя. Це ж ви минулого року гостювали у наших Нагуєвичах, що у Дрогобицькому повіті на Львівщині. Я — син знаного на всю околицю коваля Якова Франка, народився 27 серпня 1856 "року. Сьогодні я вже підліток. Це у нашій кузні збирається люд з усієї околиці, адже батько кому полагодить сільськогосподарське знаряддя, а кому й пораду добру дасть. Та й я люблю тут бувати із друзями. Батько нам і лавочку зробив. Дуже люблю дивитися на полум'я у кузні, «запас його я взяв у свою душу на далеку мандрівку життя».
Я — душа хлоп'ячого гурту, лідер дитячої компанії. Вечорами дуже люблю слухати казки своєї матері Марії Миколаївни Кульчицької. Це від неї я взяв уміння бачити і розуміти навколишній світ, відчувати неповторність кожної хвилини життя.
Але тепер мешкаю у сім'ї дядька Павла Кульчицького, бо ходжу в початкову школу в Ясениці-Сільній. Тут мене за два роки навчили читати і писати по-українськи, по-польськи, по-німецьки, опанував я й арифметику.
У 1864 році батьки віддали мене у Дрогобицьку школу. Тут навчання проводиться німецькою мовою.
Тяжко було мені спочатку. Панські сини насміхалися наді мною, дитиною сільського коваля, та за рік я посів перше місце у навчанні. Батько щиро радів за мене на випускному іспиті.
Та у нашій родині сталося непоправне горе — помер мій батько. Ми, четверо дітей, залишилися півсиротами. Матері важко давати лад господарству. Та все ж я навчаюся у Дрогобицькій гімназії. У нас уже є вітчим, добра людина, колишній наймит Гринь Гаврилик. Він дуже добре до мене ставиться...