М е т а: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнiв про ступенi порiвняння прикметникiв; удосконалювати вмiння та навички правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенiв порiвняння, доцiльно вживати їх у власному мовленнi; розвивати пiзнавальну i творчу активнiсть шестикласникiв; удосконалювати мовленнєву вправнiсть i пильнiсть школярiв; навчати аналiзувати, систематизувати й порiвнювати поняття, моделюючи дiаграму Вена; виховувати сумлiнне ставлення до навчання, прагнення самовдосконалюватися.
Т и п у р о к у: урок узагальнення й систематизацiї здобутих знань, удосконалення практичних умiнь i навичок.
Обладнання: таблиця «Творення прикметникiв вищого i найвищого ступенiв порiвняння», iндивiдуальнi картки iз завданнями, матриця «Ступенi порiвняння прикметникiв».
Перебiг уроку
І. Оголошення теми, мети й завдань уроку.
(Учитель озвучує тему й мету уроку. Учнi записують їх у зошити, читають на мультимедiйнiй дошцi цiлi уроку. За бажанням доповнюють їх власними.)
Проблемне запитання.
Чим пояснити наявнiсть у нашiй мовi двох форм вищого i найвищого ступенiв порiвняння прикметникiв?
ІІ. Актуалiзацiя опорних знань учнiв.
На якi розряди подiляються прикметники за значенням?
Якi з них мають ступенi порiвняння?
Опрацювати матрицю «Ступенi порiвняння прикметникiв». Дати розлогi вiдповiдi на запитан- ня. Для цього виконати завдання вiдповiдного рiвня матрицi.
1-й рiвень.
Яку мiру вияву ознаки називають прикметники кожного зi ступенiв порiвняння?
Вiд яких основ i за допомогою яких словотвiрних засобiв творяться при- кметники вищого ступеня порiвняння?
Якi фонетичнi змiни вiдбуваються у прикметниках пiд час творення вищого ступеня?
2-й рiвень.
Чи всi якiснi прикметники можуть утворювати форми рiзних ступенiв порiвняння? Чому? У який спосiб поєднуються прикметники ви- щого ступеня iз прислiвниками? Яка роль прислiвникiв у сполученнях такого типу?
Чи iснує закономiрнiсть уживання простої i складеної форм ступенювання прикметникiв у рiзних стилях?
3-й рiвень.
Яку роль вiдiграють ступеньованi прикметники у твореннi фразеологiзмiв?
Якi особливостi синтаксичних функцiй ступеньованих прикметникiв?
У чому полягають стилiстичнi функцiї прикметникiв вищого i найвищого ступенiв порiвняння? У ролi яких тропiв вони найчастiше виступають?
Методична ремарка. Завдання рiзних рiвнiв учнi виконують на вiдповiдних етапах уроку. Окремi з них можна використати як випереджувальнi або як домашнє. Завдання 4-го рiвня вчитель коментує й органiзовує колективне обговорення результатiв виконання. Правильне виконання завдання 1-го рiвня оцiнюється одним балом, 2-го – двома, 3-го – трьома, 4-го – чотирма.
Цiлi уроку.
Учнi мають знати:
визначення прикметника;
розряди прикметникiв;
якi прикметники називаються якiсними;
що означають ступенi порiвняння прикметникiв;
способи творення вищого й найвищого ступенiв порiвняння;
якi прикметники не утворюють порiвняння.
Учнi мають умiти:
визначати розряди прикметникiв;
розпiзнавати якiснi прикметники;
утворювати просту i складену форми ступенiв порiвняння прикметникiв;
редагувати неправильно утворенi форми прикметникiв;
доцiльно використовувати просту i складену
форми ступенiв порiвняння у власному мовленнi.
Учнi мають виконати:
редагування тексту;
диктант-переклад;
дати вiдповiдi на критичнi запитання за системою Б.Блума;
навести зразки використання прикметникiв вищого i найвищого ступенiв порiвняння в текстах рiзних стилiв;
стилiстичне дослiдження.
Перед людиною три шляхи до розуму: шлях мiркування – най- благороднiший; шлях наслiдуван- ня – найлегший; шлях особистого досвiду – найважчий.
Матриця «Ступенi порiвняння прикметникiв»
1-й рiвень |
|