Мета: розкрити трагічні наслідки революційних змагань 1917- 1918 рр. на Україні, глибоке усвідомлення реальності й драматизму своєї доби П. Тичиною; удосконалювати вміння й навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів, опису картин; розвивати творче мислення, культуру образного бачення, виховувати почуття поваги до своєї землі та історії, комбінований.
Обладнання: портрет П. Тичини, репродукція картини В. Павліщука «Розпач», вірші поета.
ХІД УРОКУ
І Мотивація навчальної діяльності учнів
II. Актуалізація опорних знань
1. В уривку поезії П. Тичини «Арфами, арфами...»
Арфами,арфами —
Золотими, голосними обізвалися гаї
Самодзвонними:
Йде весна
Запашна
Квітами-перлами
Закосичена,—
використано художні засоби:
А монориму Б синекдоху
В метафору Г неологізм
Д оксиморон Е епітет
Є інверсію.
2. Продовжіть думку: «1918 рік став поворотним пунктом у мистецькій долі Павла Тичини»...
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Перегляд уривків з кінострічки «Червоний Ренесанс»
(Бажано урок провести в комп'ютерному класі та переглянути фільм за допомогою мережі інтернет).
ПРО ФІЛЬМ
За період 20-30-х рр. XX ст. українська культура пережила своє становлення, розквіт і трагічний фінал. Трисерійна документальна картина розповідає про долі В. Сосюри, П. Тичини, М. Хвильового, Леся Курбаса, М. Куліша та О. Довженка. У фільмі використані хроніки того часу, автори картини побували на місцях, де розвивалися події цієї похмурої для України епохи, та в численних музеях, що зберегли матеріали, папери й свідчення тих років.