Микола Хвильовий. Новела «Я (Романтика)»
Мета: ознайомити учнів зі змістом новели «Я (Романтика)», пояснити присвяту до неї, символічність образу матері, проблему вибору героя; розвивати уміння визначати жанр твору, відрізняти реальне й уявне в ньому, характеризувати образ ліричного «Я»; виховувати повагу до жінки, усвідомлення переваги гуманізму над будь-якими ідеологіями.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Миколи Хвильового, текст новели.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Як ви розумієте слова Максима Рильського: «Шукання Хвильового поча- :ь там, де урвалися шукання Коцюбинського»?
IV. Перевірка домашнього завдання
Коли й де народився М. Хвильовий? У якій родині? Чи можна вважати рівень його освіти високим? Де він працював?
Коли почалася літературна діяльність М. Хвильового? У яких жанрах він працював спочатку?
Назвіть першу збірку творів, яка прославила Письменника. Чим ще відзначалася діяльність М. Хвильового, крім літературної творчості, у період 20-х років XX ст.?
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу . Вступне слово
Творчість прозаїка, поета, критика, публіциста — яскравий приклад мовідданого служіння ідеї «загірної комуни», яка стала причиною тра- дії. Письменник бунтував, сумнівався, боровся, переживав, помилявся, швся. Це не могло не знайти відбиток у новелах, що побачили світ у 1923- )27 роках.
Найбільшу увагу в плані розкриття психології мрійників, романтиків рево- юційної доби заслуговує новела «Я (Романтика)», у якій розкрито душев- ий конфлікт між старим і новим. Відомий літературознавець О. Білецький ізначав, що твір «силою своєю не має собі аналогій в новітній прозі».
Уперше новелу надруковано в альманасі «Гарт» (Харків, 1924, Ч. 1). 924 р. опубліковано в збірці «Осінь»; 1932 р.— у «Вибраних творах» Г. 1).
2. Аналіз новели «Я (Романтика)»
Ідея твору: вимріяне майбутнє не може наблизити людина з роздвоєним я», ціною злочину його не побудувати. Жанр: новела.
Особливості композиції
• пролог (лірико-романтичний зачин), що вводить читача в складний психологічний світ (показана розмова матері з сином напередодні грози);
• три частини — три різні фронтові ситуації, три різні душевні стани героя.
Словник
Амазонянки (амазонки) — у грецькій міфології войовничий народ у Малій Азії та на узбережжі Азовського моря, що складався лише з жінок.
Будда — засновник буддизму Сідхатха Гаутама (632-544 рр. до н.е.).
Версальці — тут у значенні контрреволюціонери, за аналогією до зосереджених у Версалі контрреволюційних військ на чолі з А. Тьєром і М. Мак- Магоном для боротьби проти Паризької комуни 1871 р.
Конфуцій — давньокитайський філософ, педагог і політичний діяч.
Лаотсе (Лао-цзи) Лі Ер (УІ-У ст. до н.е.) — китайський мислитель.
Магомет (Мухаммед) — засновник ісламу.
Месія — у релігійному вченні посланець Бога, який здійснить спасіння людства.
Синедріон — рада старійшин, вищий державний орган із політичними й судовими функціями в древній Іудеї. Тут — рада, вищий орган.
Теософи — прихильники теософії, релігійно-філософського вчення про можливість «безпосереднього осягнення бога» за допомогою містичної інтуїції та одкровення, безпосередніх контактів із потойбічними силами.