Тема: Григорій Квітка-Основ'яненко. Повість «Маруся». Сентиментально-ідилічне змалювання побуту, обрядів, природи України
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, розкрити принципи художнього відображення ним життя як основи народності його творів, ознайомити зі змістом повісті «Маруся», розкрити красу мови твору, ліризм і драматизм зображених подій; розвивати спостережливість учнів, уміння сприймати художній твір в історичному контексті; виховувати високі почуття любові до людей, природи, бажання допомогти ближньому.
Обладнання: портрет письменника, виставка його творів, ілюстрації, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
Виразне читання уривка з поезії Т. Шевченка «До Основ'яненка».
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Лекція вчителя про життя та громадську діяльність Г. Квітки-Основ'яненка
Стислий переказ повісті «Маруся».
Словникова робота
Сентименталізм (від франц. — почуття) — художній напрям доби пізнього просвітництва (друга половина XVIII — початок XIX ст.). На противагу ранньому просвітництву та класицизму, які проголошували розум основним чинником у житті людини і суспільства, сентименталізм надає першорядного значення почуттю.
В українській літературі першої половини XIX ст. сентименталізм існував як художня течія в поєднанні з просвітницьким реалізмом (п'єса «Наталка Полтавка» І. Котляревського, повісті Г. Квітки- Основ'яненка), романтизмом (поезія Л. Боровиковського, В. Забіли), реалізмом (проза Марка Вовчка).
Бесіда з учнями.
1. Поміркуйте, на чому наголошує письменник у повісті «Маруся»: на подіях чи на почуттях людини, викликаних цими подіями?
2. Які чесноти християнської моралі уособлює Маруся?
3. У чому привабливість, правдивість образів Василя і Марусі, а в чому їх нежиттєвість?
4. Порівняйте образи Марусі і Наталки Полтавки з однойменного твору І. Котляревського і зробіть висновки.
5. Доведіть, що портретні характеристики обох персонажів, їхня поведінка і мова позначені великим впливом народнопісенної творчості.
6. У чому ви вбачаєте зв'язок повісті «Маруся» з фольклорними джерелами?
7. Самостійне складання (за варіантами) плану характеристики Василя, Марусі, Наума Дрота.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
1. Які основні ознаки сентименталізму?
2. Як вони позначилися на змісті і формі повісті «Маруся»?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виписати цитати до характеристики Марусі.