Виконати повний синтаксичний аналіз багатокомпонентних складних речень.
І. 1. Каже (Тарас), що ходив він туди, де сонце заходить, бачив залізні стовпи, що підпирають небо, і ті ворота, куди сонце заходить на ніч, як корова в хлів. 2. Як виклик ненависним імперським можновладцям, які досліджували її материнську землю, зневажливо найменувавши її Малоросією, вона прибрала до свого літературного псевдоніма питоме і лункоголосе ім'я Українка. 3. Як заллє Вербівку літнє палке сонце, як засипле її зверху золотом та сріблом сонячне марево, то вся кучерява долина здається залитою буйними зеленими морськими хвилями, що десь набігли з моря, й залили, й затопили долину, й скам'яніли, піднявшись високо вгору.
4. Як тільки Микола пристав до дівчат, всі дівчата заразом так і заспівали пісні, мов пташки весною. 5. Як була я (Нимидора) малою, то мені, було, не раз сниться, що моя мати чеше мені коси, вплітає червоні кісники, вбирає в квіти та в стрічки, голубить та жалує мене. 6. В. О. Сухомлинський зазначав, що школа стає справжнім осередком культури лише тоді, коли в ній панують чотири культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книжки і культ рідного слова.
ІІ. 1. Рівність українського слова серед світових мов виборювали видатні культурні діячі, письменники, які добре розуміли, що без мови немає народу. 2. Який не був радісний світ хлопцеві, як не тікав він од тих злиднів, що завжди сиділи у рідній хаті, як він не одмахувався рукою од того суму, що лежав над людьми, одначе дедалі і йому часом тьмарився світ. 3. Вийде із бур'янів на поле, як Кармелюк з лісу, дивиться, як сонце заходить, як легенька хмарка з золотими крайками закриває його своїми червоними полами. 4. Вона стояла навпроти парубка, як намальована,— наче манила своєю дивною красою. 5. І святе письмо лежить забуте, дід починає розповідати про ті часи, коли гайдамаки панів різали та палили, як ножі святили, як вирізували Умань. 6. Ростуть волошки там блакитні, цвіте там мак рожевий — і тільки ждуть мене, щоб їх зірвать для тебе. 7. Хто б не був і де б не жив,— той, хто перечитає «Кобзаря», вже не може уявити своєї долі без Шевченка. 8. Він (Микола) глянув на той камінь, де вона стояла, і знов неначе побачив той гнучкий стан, те гарне, хоч і запалене на сонці, лице.
ІІІ. І ноги тремтіли, і серце билося, як не вискочило, як ліз малий Шевченко до дяка у вікно, як той пішов до вечерні. 2. Мало що розумів і малий Тарас Шевченко з того, що співав кобзар, проте і в нього ворушилося в грудях щось гаряче і завмирало чогось маленьке серце. 3. В його очах засвітилась одрада; лице прояснилось, наче хто збризнув його холодною водою; серце затіпалось, наче хто доторкнувся до його. 4. Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи, жовтіють тисячі соняшників, що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку; там далі набігли на річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом. 5. В одному місці розрослись чималі вишняки, а далі од берега, коло самих хат, ростуть дикі груші та яблуні, розкидавши своє широке гілля понад соняшниками, а ондечки серед одного города вгніздилась прездорова, стара, широка та гілляста дика груша, розклала своє гілля трохи не при землі на буряки та картоплю. 6. Поняття матеріальної та духовної культури формуються в національній мові, причому людина виступає не тільки суб'єктом, що створює ці поняття, а й об'єктом, на якому позначається дія мовного мислення, в широкому розумінні — мовної культури. 7. Леся Українка сповнила своє слово неодцвітною силою і жагою не задля розчулення й усолодження, а для того, щоб будити, кликати, подвигати, допоки ми станемо самі собою, допоки всім народам не дамо відповідь на її пекучі болісні «коли?».